Bliv låner

Se hvordan du bliver låner

 

Bortkomne kort og misbrug

Ethvert lån er personligt.

Giv besked til biblioteket, hvis dit lånerkort eller sundhedskort er blevet væk, så vil biblioteket spærre kortet, så andre ikke kan låne på det. Du har som låner ansvar for misbrug, indtil kortet er spærret.

Giv besked om navne- og adresseændringer, også ændring af e-mailadresse, da det ikke sker automatisk.

 

Lånetid

Den normale lånetid er 30 dage. Nogle materialer kan have anden lånetid.
Det fremgår af udlånskvitteringen og din lånestatus, hvornår materialerne senest skal afleveres.
 
Lånetiden kan forlænges, hvis materialerne ikke er bestilt af andre. Den samlede lånetid kan ikke være længere end 3 perioder. Hvis materialerne kommer fra andre biblioteker, er det disse bibliotekers udlånsperiode, der gælder. Det vil fremgå af udlånskvitteringen.

 

Aflevering af det lånte

Brugeren skal aflevere materialet til tiden og i ubeskadiget stand.

Man kan låne og aflevere i alle tre nordfynske biblioteker.

Uden for betjent åbningstid kan materialer afleveres ved hjælp af selvbetjening.

Hvis lånetiden overskrides skal der betales et gebyr, som er fastsat af Nordfyns Kommune.

Takster pr. 1.1.2019:

Overskridelse 1 - 7 dage:10 kr.
Overskridelse 8 - 30 dage:55 kr.
Overskridelse 31+ dage:120 kr.


Efter 31 dage sender vi også en regning på erstatning af materialet. Betales mellemværende ikke rettidigt, kommer der kommunale gebyrer oveni.

Opkrævning af mellemværender sendes til lånerens e-Boks. 

Læs mere om betaling af mellemværender.

 

Erstatningsansvar

Låneren er ansvarlig for det lånte. Hvis det beskadiges eller bortkommer, kan biblioteket kræve erstatning.
 
Erstatningsprisen vil normalt være prisen for genanskaffelse inkl. licensbetaling med et tillæg til klargøring af materialet. Licensbetaling er den ekstra pris, som biblioteket betaler for rettighed til at udlåne materialet.
Vær opmærksom på, at det er dyrt at erstatte video/DVD og multimediematerialer. For dvd-film kan erstatningsprisen nedsættes, såfremt der foreligger dokumentation i form af forsikringsanmeldelse eller tyverianmeldelse i forbindelse med skade eller bortkomst.
 
Sammensatte materialer og flerbindsværker erstattes fuldt ud, hvis enkelte dele eller bind i værket ikke kan genanskaffes.
 
Erstattet materiale tilhører biblioteket. Hvis det erstattede materiale stadig er i handelen, kan låneren beholde det, når erstatningsbeløbet er betalt. Hvis bortkommet, erstattet materiale dukker op igen i ubeskadiget stand, kan erstatningsbeløbet tilbagebetales inden for en periode på ét år.
Gebyret tilbagebetales ikke. Dokumentation for betalt erstatning skal forvises.

Biblioteket påtager sig intet ansvar for evt. skader på brugerens apparatur, der måtte opstå i forbindelse med benyttelse af bibliotekets materialer. 

 

Påmindelsesservice

Hvis brugeren er tilmeldt påmindelser, sender biblioteket en e-mail/sms tre dage før afleveringsfristen med en påmindelse (hvis lånerens e-mailadresse/mobilnummer er biblioteket bekendt.)
 
Om låneren har modtaget en hjemkaldelse er ikke afgørende for, om der skal betales gebyr. Det er alene datoen for afleveringsfristen, der udløser et gebyr.

 

 Udelukkelse fra at benytte biblioteket

Brugeren kan miste sin låneret ved gentagne gange at undlade at aflevere lånte materialer eller ved at aflevere dem i beskadiget stand.
Brugeren bliver udelukket for hjemlån ved skyldige gebyrer på 500 kr. eller derover og får skriftlig besked med 7 dages varsel. Så snart mellemværendet er afviklet, vil brugeren igen kunne låne på biblioteket.
 
Brugere, der ikke respekterer god ro og orden eller ikke følger personalets anvisninger, kan bortvises fra biblioteket.
 
Reglement for brug af biblioteket er udarbejdet i henhold til Lov om biblioteksvirksomhed, § 35.



Af: mah

Udgivet: Onsdag 16. september 2020 • Opdateret: Tirsdag 16. januar 2024